Alfa Romeo vznikla v roce 1907 jako výrobce francouzských vozů Darracq pro italský trh. V současnosti automobilka vyrábí super sportovní vozy, na kontě má už i své první SUV a další budou následovat.

Vše začalo vznikem továrny

Když se psal rok 1907, vybudovala se továrna v Neapoli, která produkovala francouzské vozy pod názvem Darracq pro italský trh. Tento model však v Itálii nezaznamenal žádné úspěchy a tak italským investorům nezbylo nic jiného, než převzít kontrolu nad továrnou a začlenit ji ke své milánské společnosti. Pro tento podnik vznikl dost netradiční název a to Anonima Lombarda Fabrica Automobili (A.L.F.A.).

Vznikl nový vůz

Tehdy dost svérázný inženýr Giuseppe Merosi zkonstruoval první vůz 24 HP, který představoval velký konvenční cestovní automobil se čtyřlitrovým čtyřválcovým litinovým motorem. Další modely na sebe nenechaly dlouho čekat a opět se řadily mezi velké cestovní vozy, které vynikaly svým výkonem, pohodlím a luxusně zkonstruovanou karoserií i interiérem. Spolehlivost vozů a jejich neotřelý design daly značce jméno a prodeje každým dnem rostly.

První krize přišla s první světovou válkou

Jako každá automobilka i Alfa s příchodem první světové války zastavila svou automobilovou produkci. První roky války byla továrna zcela nevyužitá, v roce 1916 však přišel Nicola Romeo, neapolský průmyslník, který tehdy měl své společnosti hluboce vyčerpány zásobováním italských a válečných sil. Tehdy začala společnost A.L.F.A. vyrábět válečný matriál jako byly kompresory, generátory i letecké motory.

A.L.F.U zachránil Romeo

Romeo svým podnikatelským umem za války nashromáždil obrovské množství jmění, které mu umožnilo zahájit původní výrobu továrny A.L.F.A. Psal se rok 1918, kdy z továrny vyjely další osobní vozy, tentokrát už s označením Alfa Romeo.

Automobilka vyráběla několik produkčních modelů i závodních automobilů, inovované cestovní automobily se ovšem do výroby už nedostaly. Tyto vozy značka potřebovala, aby byla konkurence schopná.

V roce 1923 přichází do Alfy Vittoir Jan, který přišel z Fiatu a zkonstruoval první vůz s označením P2 Grand Prix s dvoulitrovým řadovým osmiválcem se dvěma řadami ventilů, nastavených pod úhlem 100 stupňů. Zajímavostí bylo, že každá řada byla řízena vlastním vačkovým hřídelem. Model vyhrál šampionát v roce 1925 a to odstartovalo zlatá léta pro automobilku.

Jan vyvinul motory malých a středních objemů s V4, V6 a V8 s klasickou konstrukcí motorů Alfy Romeo. Motory vykazovaly úctyhodný výkon, spolehlivost a pro řidiče velkou dávku zábavy. V roce 1927 Jan sestrojil motor o výkonu 1500 ccm, v roce 1929 šestiválcový 1750, který vyhrál Mille Miglia v roce 1929 i 1930. V roce 1934 vznikl osmiválcový motor s obsahem 2300 ccm s dvojitou vačkou.

Alfa romeo získává jedno prvenství za druhým

Sportovní závoďák 8 2900 se objevil v roce 1936 a později vznikl, jako produkční auto s označením 2900 B. Tento vůz nesl podtitul nejrychlejšího auta na světě! Ačkoli se automobilka mohla pyšnit nejrůznějšími tituly a super výkonnými motory, stále hlouběji upadala do dluhů. V roce 1934 přišly průmyslové společnosti ze správy Facist government, Institudo di Riconstruzzione Industriale (IRI), který ji pak ovládal přes 50 let. Do automobilky, opět z Fiatu, přišel Ugo Gobbato, který dal vzniku z tradiční dělnické produkce na moderní průmyslový přístup.

Automobilka opět začala vyrábět letecké motory, nákladní vozy a nejmodernější techniku. Získala vládní podporu pro italské závodní úsilí v roce 1930. Tehdy se produkovalo jen minimální množství vozů na prodej. Vozy byly neporazitelné. Vyhrály Le Mans, Targa Florie, Mille Miglia, dokonce získala mnoho ocenění na okruhu GP.

Druhá světová válka opět zastavila produkci

V Portellu se vyráběly úkryty a válečný matriál, dokonce se vyráběly i vozy na prodej a závodní vody či experimentální vozy, které byly ukryty v jeskyních na sever od Milána. Továrna byla za války téměř zdevastována bombardováním v roce 1944 a okupována německými vojsky. To ale konstrukčnímu teamu nevadilo k tomu, aby pracoval na vývoji nového druhu Alfy Romeo pro změněnou Evropu po válce.

Továrna po válce vyráběla kamna a hliníkové okenní rámy, vznikly kosmeticky upravené modely z konce třicátých let s označením 6C 2500. Značka vyhrávala opět závody Grandy Prix a v roce 1950 vzniklo nové cestovní auto Alfa Romeo 1900. V roce 1954 přichází Giulietta s celohliníkovým řadovým čtyřválcem o obsahu 1 300 ccm, situovaná pro střední třídu obchodníků. Následovaly modely Alfasud, Auto Delta, Tipo 33, 33 TT 12 a Alfetta, nebo GT. Alfa 90, v karoserii sedan s hi-tech vnitřním vybavením měla digitální palubní desku a zelené neonové vnitřní osvětlení. Moderní prvky však z vozu neudělaly příliš úspěšný model. A tak přišly modernizované modely a začal se vyrábět model 75 se čtyřválcovými motory až po 3.0 V6. Krátce na to se Alfa Romeo dostala pod křídla Fiatu a tehdy vznikl model 164 a následoval model 166. Následovaly úspěšné modely, které se v upravených verzích dostaly na závodní tratě. Pohodlí, zpracované materiály a tradiční design si Alfa Romeo nese svou dávnou historií až do dnešních modelů.

Více článků najdete na chlapsky.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na