Velká část populace se v dnešní době potýká s bolestmi způsobenými špatným držením těla. Tuto skutečnost si ale bohužel neuvědomuje. Bolest zad berou jako něco přetrvávajícího, takže se už ani nesnaží zjistit, co je vlastně příčinou. Odpočinek nebo masáže pak možná krátkodobě od bolesti uleví, avšak po nějaké době se opět vrátí, protože při masáži se jen uvolňují svaly.

Dlouhodobým řešením je tak jedině zlepšení držení těla. Pojďme si povědět, jak toho docílit.

Protahování zkrácených svalů

Každý sval v těle má svého protichůdce s opačnou funkcí. Jeden sval ze dvojice pak bývá více zatěžovaný než ten druhý a proto dochází k jeho krácení.
Je tedy nutné zkrácenému svalu věnovat daleko větší pozornost a častěji jej posilovat, aby se předešlo vzniku disbalancí a nevyváženého postoje.

Držení hlavy má také svůj význam

Hlava by zpravidla měla být více zasunutá dozadu, ne však zakloněná (úhel brada/krk 90°). Cesta ke správné pozici hlavy začíná u klasických cviků na protažení krčních svalů, zejména úklonů na všechny strany a rotace hlavy.

Žádoucí pozice ramen

Ramena by se měla tlačit dozadu a dolů. Zkrácené prsní svaly a přední část deltového svalu poznáte díky předsunutí ramen dopředu, což rozhodně není správná poloha. Nevzhledným výsledkem se pak stává zakulacená hrudní páteř (hyperkyfóza), proto je nutné výše zmíněné svaly opravdu důkladně protahovat.

Posilování naopak vyžadují zádové svaly.

Správná poloha pánve

Pánev by v ideálním případě měla být mírně podsazená. I v této oblasti je důležité pravidelné cvičení, jelikož se při nečinnosti může u člověka rozvinout dolní skřížený syndrom (prohnutí bederní páteře; kačeří postoj), se kterým bojují zejména ženy.

Lidé, u kterých se dolní skřížený syndrom již objevil, by se neměli pokoušet cvičit se zátěží ve stoje, ale spíše vsedě či vleže.

Nohy na úplný závěr

Aby člověk nepřetěžoval kyčelní klouby, měl by držet nohy na šířku pánve. Mírně pokrčená kolena jsou pak také důležitá. To samé špičky nohou, které by neměly být vytáčeny do stran.

Správné držení těla je základ zdravého člověka, kterému by každý z vás měl věnovat chvilku pozornosti.

Více článků najdete na chlapsky.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na