Ačkoliv drony v různých podobách jsou tady léta, prudký nárůst zájmu o ty dostupné je staví do zcela nového světla. Jsou zajímavé snad pro všechny věkové kategorie, jsou levné a skladné. Proto je obvykle chceme. Čím dál víc se však stávají nebezpečnou hrozbou.
Dron náš každodenní
Drony jsou využívány velmi často i pro nejrůznější veřejné zájmy – usnadňují geologické průzkumy, využívají se při rekonstrukcích trestných činů, ochraně hranic a nejčastěji slouží lidem, kteří si díky nim pořizují unikátní fotografie či videa. Využití dronů je tak opravdu všestranné a z tohoto pohledu bezpečné.
Skrytá rizika v nesprávných rukách
Ne všechny úmysly jsou však tak prospěšné jako ty zmiňované. V roce 2017 bylo v Nizozemsku zaznamenáno šest vážných případů, kdy dron jen těsně minul letadlo. Jeden případ se tehdy poprvé týkal i velkého dopravního letadla plného pasažéru. Boeing 737 společnosit Transavia letěl 3 kilometry nad zemí jižně od Rotterdamu, když jeden z pilotů zaznamenal dron u pravého okna kokpitu. Pilot následně řídící věží oznámil, že s kolegou viděl, jak míjí jejich letadlo. Pro změnu v Anglii, v regionu West Midlands, zatkla policie loni skupinu lidí, pro podezření, že pomocí dronů pašuje do věznic drogy, mobilní telefony a SIM karty.
Lákadlo pro teroristy
Na poli terorismu je využitelnost dronů prakticky všestranná. Od monitorování cílů až po posílání bomb. V Nizozemsku se třeba společnosti obchodující s pitnou vodou obávají travičských útoků. Jejich asociace dokonce apeluje na zavedení zákazu přeletu dronů nad vodními nádržemi, a to zejména v oblastech dun.
Příliš volná legislativa
Je zřejmě jen otázkou času, kdy budou muset kompetentní orgány zasáhnout a vymyslet způsob jak rizika eliminovat. Konec – konců, po nedávné paralýze letiště Gatwick v Londýně bylo toto téma mimořádně horké. Legislativa by se měla zaměřit na všeobecnou dohodu v zákonech týkajících se letectví, trestných činů v této oblasti a právní zodpovědnosti. Stávající zákony týkající se regulace používání dronů jsou totiž v různých zemích diametrálně odlišné. Navíc legislativa ve světě stále zaostává za bezpečnostními potřebami citlivé infrastruktury, např. letišť.
Více článků najdete na chlapsky.cz