Dýchání bereme všichni jako samozřejmost, nad kterou se netřeba dlouze pozastavovat. Vždyť přece tuto činnost provozujeme odjakživa, nemůže se nám proto stát, že jí děláme špatně… Opak je ale pravdou.

Zejména během cvičení se mnoho lidí potýká s problémem špatného dýchání, které může vést dokonce ke zdravotním problémům. Proto je důležité držet se několika rad a tipů, které vám s dýcháním při cvičení pomohou.

Pravidelné dýchání

Spoustu z nás má tendenci při cvičení zadržovat dech. To je samozřejmě špatně, protože tím dochází k růstu krevního tlaku, což může v důsledku vést až k prasknutí cévky, která se projeví silnou bolestí hlavy.
Důležité je dýchat v pravidelných intervalech, nejlépe jeden dechový cyklus (nádech a výdech) na jedno opakování cviku. Pokud se jedná a příliš jednoduchý cvik, na který je jedno opakování dechového cyklu příliš, klidně si stanovte cyklus na dvě opakování, případně i více.

Rozložení nádechů a výdechů

Pravidelnost máme zmapovanou, teď ještě určit role. Každý cvik se dělí do dvou částí – relaxace a kontrakce. Při relaxaci necháváme svaly vydechnout, při kontrakci naopak vyvíjíme kýžené úsilí v cestě za vypracovaným tělem.
Zpravidla se relaxace doplňuje nádechem, kontrakce výdechem. Ať už se jedná o jakýkoliv cvik. Při náročnějších cvicích je vhodné začínat s výdechem až po dosažení maximálního zatížení svalů.

Dýchání do břicha

Brániční dýchání je základním cvikem na posílení břišních svalů a navíc i prospívá našemu zdraví. Kromě zpevnění svalů se bráničním dýcháním dosáhne také vyšší kapacity plic. Pro muže je tento úkon o něco přirozenější, takže zapracovat na něm by měly především ženy.

Dýchání do břicha se dá využít, kromě cvičení, i k odbourávání stresu. Divili byste se, jak uklidňující může být soustředit se jen na dýchání. Ne nadarmo se jedná o jednu ze základních meditačních technik.

Proto dýchejte s rozvahou a SPRÁVNĚ!

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na